Gyógytestnevelésre utalt tanuló az, aki mozgásszervi és/vagy belgyógyászati panaszok miatt a szakorvos betegsége szerinti gyógytestnevelésre javasol, akit e javaslat alapján az iskolai gyermekgyógyász orvos gyógytestnevelési (gyógytestnevelés II/A vagy II/B) csoportba sorol, s számára a gyógytestnevelo tanár a panaszok megszuntetésére irányuló testgyakorlatokat tervez és ír elo.
A mozgásfejleszto pedagógus, gyógytestnevelo gyógyító-nevelo munkája csak akkor lehet eredményes, ha pozitív egyéniségéhez magas szakmai tudás is társul. Feladatai:
A gyógytestnevelés célja
A gyógytestnevelés feladatai
A gyógytestnevelés speciális módon ugyanazokat a feladatokat valósítja meg, mint a testnevelés, csak differenciáltan és egyénre szabottan. Megfelelo szakértelemmel mérlegelni kell, hogy a gyermekek elváltozásához és állapotához mérten mely képességek gyengék, melyeket kell erosíteni, fejleszteni. Ezeket célgimnasztikai és speciális mozgásanyag segítségével tudja megvalósítani:
Mozgásanyagát a gimnasztika, játék és sport különböző területéről választják.
Felosztása:
A gyógytestnevelési tanterv nem írja elo részletesen az anyagot, feladatokat fogalmaz meg, s megjelöli az elsajátítandó mozgásanyag fobb csoportjait, valamint az ellenjavallt testgyakorlatokat. A gyógytestnevelési tanterv diagnózis-csoportonkénti felosztásban tartalmazza az anyagot. Elsosorban a betegség stagnáló vagy elorehaladó volta, a mozgásállapot és az életkor határozza meg a végrehajtandó feladatokat az egyes gyermek sajátos körülményeit figyelembe véve (személyre szabottan), akár délutáni, otthoni feladatként is. A feladatokat, a fejlodés lépéseit meg kell tervezni, a várt fejlodés bekövetkezésének idejét csak valószínusíteni lehet.
Az ismeretközlés módszereiben kiemelt a bemutatás, magyarázat, a gyakorlás során pedig a hibajavítás, ellenorzés, a tükör elotti megfigyeltetés. Fontos, hogy a gyereknek pontos ismerete legyen a helyes mozgásról. Csak a naponta végzett speciális testmozgás vezet eredményre, ezért a testnevelés mozgásanyagába be kell építeni a gyógytestnevelés mozgásanyag egyes elemeit.
Minden tanév elején az iskolaorvos szurést végez (az új tanulókat vizsgálja meg). Ha valamely gyermeknél mozgásszervi rendellenességet állapít meg, az óvodásnál tanácsolja, az iskolásnak kötelezoen eloírja a gyógytestnevelési fejlesztést, korrekciót. Az óvodavezeto, iskolaigazgató mellett a szülo, az osztályfonök és a testnevelo aláírásával igazolja (az összesíto lapon), hogy tudomásul vette a gyermek gyógytestnevelésre utalását. A leggyakrabban jelentkezo mozgásszervi problémák: tartáshibák, kezdodo mellkas és gerincdeformitások, a lábak statikai rendellenességei, mely eleinte ügyetlenebb mozgásban, fáradékonyságban, késobb teljesítménybeli elmaradásban is megmutatkozik (a fejlodési diszharmónia mellett).
A könnyített testnevelés és a gyógytestnevelés a kötelezo tanórai foglalkozások részét képezik. Az iskolai testnevelés gyógytestnevelési kategóriái:
Azok a tanulók kapják ezt a besorolást, akiknek nagyobb mértéku egészségi, funkcionális állapotváltozásuk van, vagy a testnevelés mellett speciális gyógytestnevelésre tartanak igényt.
II. a – az orvos útmutatása szerint – testnevelés órán is részt vehetnek.
II. b – csak gyógytestnevelésen vehetnek részt.
– átmeneti vagy végleges felmentés testnevelés alól: III. kategória.
A kategorizálás idotartama általában ½ - 1 év. A gyógytestnevelési kategóriák foglalkozásain 8-16 fo foglalkoztatható (ép értelmu, ortopédiai elváltozásban szenvedo gyermek esetében). Az indulási csoportokat, azok létszámkereteit az év eleji szakorvosi vizsgálatok után a diagnózis ismeretében lehet kialakítani. A gyógytestnevelési órán részt vevo tanulókat a gyógytestnevelo érdemjeggyel értékeli, mindig a tanuló önmagához mért fejlodését figyelembe véve. (E mellett a nyilvántartási lapon a diagnózis mellett a gyógyszereket, gyógyászati segédeszközöket, elozo betegségeket, az aktuális állapotot, egyéni gyakorlatok eredményeit is fel kell tüntetnie). Az év végi eredményt megállapító orvosi vizsgálat alkalmával a tanuló nyilvántartási lapjára rá kell vezetni a tanuló következo évi testnevelési kategóriába sorolását is. Ennek az adatnyilvántartásnak tükröznie kell a tanuló állapotában történt pozitív vagy negatív változást.
A gyógytestnevelés megszervezéséhez a tanítási órák száma heti 3 (kötelezo), ebbol két óra összevonható. Ezenkívül heti 3 tanóra áll rendelkezésre ilyen célokra az iskola órakeretén felül.
E tantervek gyógyító jellegükbol fakadóan mozgásterhelési keretekben adják meg a követelményeket.
A gyógytestnevelés nálunk ötvöz néhány sérült tartási és mozgási funkció helyreállítását célzó gyógyító, a motoros képességek fejlesztését célzó pedagógiai eljárást, néhány terápiás eljárást illetve azok elemeti (pl: Ayres-, Bobath-, Alapozó terápia, gyógypedagógiai és terápiás célú lovagoltatás, sérülésspecifikusan adaptált testnevelési mozgásanyag, játék). Elsodleges feladta a különféle testi deformitásokkal rendelkezo illetve károsodott egészségi állapotú tanulókat saját szintjükhöz képest „elore léptetni”, melyet mozgással, az alkalmazott gyakorlatanyaggal (mely nem ellenjavallt számukra) lehet elérni.
A kórforma, a mozgásállapot ismeretében kituzött rehabilitációs fejlesztési céloknak megfeleloen egyénre szabottan, sérülés-specifikusan kell megválasztani az alkalmazandó módszert, eljárást és az ehhez tartozó eszközöket, mozgásanyagot.
A munka sokrétusége fokozott szakmai felkészültséget, felelosséget kreativitást, együttmuködést igényel.
Foglalkoztatási formák: csoportos óra, kiscsoportos óra (3-5 fo). A foglalkozás akkor éri el célját, ha a gyermek irányítással, (nem állandó) korrigálással el tudja sajátítani azokat a mozgásformákat, amelyek által fejlodik.
Foglalkoztatási színterek: tanrendbe iktatott délelotti tornaszobai, szabadtéri órák, délutáni foglalkozások.
A gyógytestnevelési foglalkozások mellett – a mozgásigény kielégítésére rendszeres sporttevékenységeket biztosít az iskola (pl: reggeli torna a kollégiumban, napi 5' az egészségért – 3. szüneti torna illetve futás, sportkör, kirándulás, napi séta, kerékpározás), mellyel no a szervezet teherbíró képessége, s lehetové válik az egészséges életmód szokásainak kialakítása.
52. § (8) bekezdés szerint a gyógytestnevelés megszervezéséhez 16 fos csoportonként az iskola órakeretén felül heti 3 óra áll rendelkezésre.
Megvalósítása:
Az értékelés szempontjai állapottól függoen:
mindezek egyéni képességeknek megfeleloen.
Az eredményességhez szinte nélkülözhetetlen az iskolaorvos-védono, ápolónok, az osztályfonökök, gyámok, szülok, gyermekek, tágabban a szakorvosok, pszichológus, szakérto team munkája, olykor napi kapcsolata.
A gyógytestnevelési kategóriák foglalkozásain használandó taneszközök:
Szeged
Gyermekváró magánrendelés,
Hajnóczy u. 18.
Szeged
SZTE Gyermekklinika, Koraszülött utógondozás és rehabilitáció,
Korányi fasor 14-15.
Bejelentkezés: 70-22-11-201